Directly to content
  1. Publishing |
  2. Search |
  3. Browse |
  4. Recent items rss |
  5. Open Access |
  6. Jur. Issues |
  7. DeutschClear Cookie - decide language by browser settings

Die (Fach-) Sprache der Mathematik: Eine linguistische Analyse von Perspektivierungen in Einführungen der Analysis

Kollmar, Anne

English Title: The (technical) language of mathematics: A linguistic analysis of contextualization in introductions to analysis

[thumbnail of Bachelorarbeit_Kollmar.pdf]
Preview
PDF, German
Download (3MB) | Terms of use

Citation of documents: Please do not cite the URL that is displayed in your browser location input, instead use the DOI, URN or the persistent URL below, as we can guarantee their long-time accessibility.

Abstract

Mathematik erweist sich für das Verständnis von Technik aber auch zur Lösung von gesellschaftlichen Problemen wie dem Klimawandel und der Digitalisierung als notwendig. Dabei kommt der Sprache eine maßgebliche Rolle zu, da mathematisches Wissen durch diese instruiert, hinterfragt und perspektiviert wird. Diese Perspektivierung steht im Kontrast zu der vermeintlichen Objektivität von mathematischem Wissen. Die vorliegende Arbeit geht der Frage nach, wie mathematisches Wissen in Lehrbüchern zu Einführungen der Analysis konstituiert und perspektiviert wird und inwiefern es von der, aufgrund des Untersuchungsgegenstandes erwarteten, Objektivität abweicht. Mathematisches Wissen wird durch Anknüpfungen an Alltagsvorstellungen und Relevanzzuschreibungen evoziert und Vorstellungen teilweise durch Grafiken unterstützt.

Translation of abstract (English)

Mathematics is necessary not only for understanding technology but also for solving societal problems such as climate change and digitalization. In this context, language plays a significant role as it instructs, questions and gives perspective to mathematical knowledge. This contextualization stands in contrast to the supposed objectivity of mathematical knowledge. This paper investigates how mathematical knowledge is presented and contextualized in course books on introductions to analysis, and the extent to which it deviates from the objectivity due to the subject matter. Mathematical knowledge is evoked through the connection to everyday concepts and attributed relevance, with graphics often serving to reinforce these concepts.

Document type: Bachelor thesis
Supervisor: Felder, Prof. Dr. Ekkehard
Place of Publication: Heidelberg
Date of thesis defense: March 2025
Date Deposited: 20 May 2025 05:21
Date: 2025
Faculties / Institutes: Neuphilologische Fakultät > Germanistisches Seminar
DDC-classification: 400 Linguistics
430 Germanic
Controlled Keywords: Fachsprache, Mathematik, Objektivität, Perspektivierung
Uncontrolled Keywords: Sprache Mathematik
About | FAQ | Contact | Imprint |
OA-LogoDINI certificate 2013Logo der Open-Archives-Initiative