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From Purgatory to the Primavera: Some Observations on Botticelli and Dante

Marmor, Max

In: Artibus et Historiae, 48 (24 (2003), pp. 199-212

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Abstract

In diesem Artikel, der bereits in einer Sonderpublikation zum Gedenken an den Künstler und Kunsthistoriker Philipp P. Fehl veröffentlicht wurde, wird Botticellis Primavera im Kontext der literarischen und intellektuellen Philosophie des Künstlers, insbesondere seiner lebenslangen Fazination mit Dante, untersucht. Das Gemälde wird als Versuch des Künstlers betrachtet, die Thematik von Dantes irdischem Paradies am Ende des Purgatorio in sein Medium zu übertragen. Diese Themen werden im Kontext von Cristoforo Landinos Kommentar zu Dante aus dem Jahr 1481 in Augenschein genommen. Landino sah in Dantes irdischem Paradies eine Allegorie der moralischen und geistigen Reise von Dantes Seele vom vita voluptuosa über dem vita activa bis zum vita contemplativa, eine Reise, die sich, wie Dantes Weg insgesamt, unter dem Einfluß der himmlischem Venus vollzog. Die Primavera wird als visuelle Variation der selben Thematik betrachtet, im all'antica Stil und im Einklang mit Dantes klassischen Anspielungen, insbesondere wie sie von Landino gedeutet wurden. Die Primavera zeugt noch immer von einer Ausdruckskraft, mit der Botticelli sich anderen Dante-Schülern wie Leonardo da Vinci und Michelangelo versuchte, sich zu vergleichen. Erstmals publizierte in: Artibus et Historiae 24, no. 48, 2003, p.199-212.

Translation of abstract (English)

In this article, originally published as part of a special issue in memory of the late artist and art historian Philipp P. Fehl, Botticelli’s Primavera is discussed in the context of the artist's own literary and intellectual culture and especially his lifelong engagement with Dante. The painting is studied as an attempt on the artist's part to translate into his own medium the thematics surrounding Dante's Earthly Paradise episode at the end of the Purgatorio. These thematics are explored in the context of Cristoforo Landino's 1481 commentary on Dante. Landino saw in Dante's Earthy Paradise episode an allegory of the soul's moral and spiritual pilgrimage from the vita voluptuosa through the vita activa to the vita contemplativa, a passage occurring, like Dante's pilgrimage as a whole, under the influence of Celestial Venus. The Primavera is discussed as a visual variation on the same theme, presented all'antica in a manner that resonates with Dante's classical allusions, especially as interpreted by Landino. The Primavera echoes still with a rivalry that brought Botticelli into competition with such close students of Dante as Leonardo and Michelangelo. First published in: Artibus et Historiae 24, no. 48, 2003, p.199-212.

Document type: Article
Version: Secondary publication
Date Deposited: 30 Oct 2006 06:42
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Painting
Controlled Subjects: Botticelli, Sandro / Der Frühling, Dante <Alighieri>
Subject (classification): Artists, Architects
Countries/Regions: Italy