1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Titian, 'A singular friend'

Davis, Charles

In: Augustyn, Wolfgang ; Leuschner, Eckhard (Hrsgg.): Kunst und Humanismus. Festschrift für Gosbert Schüßler zum 60. Geburtstag. Dietmar Klinger Verlag, Passau 2007, pp. 261-301

[img]
Preview
PDF, English
Download (644kB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Gegenstand des Aufsatzes ist das Bildnis eines Edelmannes in San Francisco (jetzt Palace of the Legion of Honor) von Tiziano Vecellio. Der Dargestellter hält einen Brief mit der Adresse "D. Titiano Vecellio singolare amico". Dadurch wird zum Thema des Bildes, die Freundschaft des Dargestellten mit dem Künstler Tizian. Das Bild selbst wird zu einem humanistichen Kommentar über die Einzigartigkeit von Tizian und seiner Kunst -- "singolare", "unico" und "solo" -- Tizian wie der Maler Apelles. Der dargestellte Edelmann wird mit dem Paduaner Marco Mantova Benavides (1484-1582), Professor des Jurisprudenz, Sammler, Auftraggeber und Freund von Tizian, identifiziert. Andere Bildnisse des Marco Mantova Benavides -- von Giovanni dal Cavino, Jacob Zagar, Lodovico Leoni, 'Martinus Bergomensis', Enea Vico u.a. -- werden auch behandelt. In einem 'Postscriptum' wird gezeigt, dass das Wappen von Mantova Benavides identisch ist, mit dem Wappen des Emblems Nr. 159 von Andrea Alciati: "Amicitia etiam post mortem durans". Errata corrige: v.a. Seite 293, Zeile 6: "additions" = "editions"

Translation of abstract (English)

The article treats Titian's 'Portrait of a Gentleman' in San Francisco. The sitter holds a letter addressed to "D. Titiano Vecellio singolare amico". Thereby the portrait becomes a celebration of the sitter's friendship with Titian and a 'humanist' commentary on the singularity of Titian and his art, "singolare", "unico", and "solo", as was the painter Apelles in classical antiquity. The sitter is identified as the Paduan professor of jurisprudence, Marco Mantova Benavides, a collector and patron, and a friend of Titian. Portraits of Marco Mantova Benavides by Giovanni dal Cavino, Jacob Zagar, Lodovico Leoni, 'Martinus Beromensis', Enea Vico, and others are examined. A 'Postscriptum' shows that Marco Mantova's coat-of-arms is identical to Andrea Alciati's Emblem 159: "Amicitia etiam post mortem durans". Errata corrige, page 293, line 6: "additions" = "editions"

Document type: Book Section
Version: Secondary publication
Date Deposited: 20 Nov 2007 08:12
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Painting
Controlled Subjects: Vecellio, Tiziano / Ritratto del singolare amico di Tiziano, Mantova Benavides, Marco
Subject (classification): Painting
Countries/Regions: Italy