Preview |
PDF, English
Download (679kB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access |
Abstract
Der Essay führt ‚Lachen‘ als formales Verfahren für die Analyse des queeren Kultklassikers Flaming Creatures (1962–1963) ein. Anhand der Trope der geschüttelten Genitalien und der selten diskutierten sich wiederholenden abstrakten Filmbilder wird dargestellt, wie Jack Smiths Kamerabewegungen und die sich vor Lachen schüttelnden Darstellenden Gelächter verkörpern. Mithilfe von George Batailles Schriften wird das Lachen im Verhältnis zu Erotik, Entfremdung, „niederem Materialismus“ und Philosophie erläutert. Eine genaue Lektüre der Rezeptionsgeschichte des Films demonstriert, wie Vorstellungen über dessen Darstellung von Gewalt, Sexualität und Geschlecht durch das Lachen präziser erfasst werden können. Das Verhältnis des Lachens zu Smiths fehlender kompositorischer Hierarchie sowie die Rolle des formalen und materiellen Verfalls in Flaming Creatures konkretisieren die Ästhetik der Zersetzung.
Translation of abstract (English)
The essay establishes laughter as a formal process in the queer cult classic Flaming Creatures (1962–1963). The trope of shaken genitals and the rarely discussed but recurrent abstract images in the film convey how Jack Smith’s camera movements and the performers’ shakes embody laughter. George Bataille’s writings elucidate the relationship of laughter with eroticism, alienation, base matter and philosophy. A close reading of its reception history shows that traded notions on the film’s representation of violence, sexuality, and gender are more precisely accounted for through laughter. The relationship of laughter to Smith’s lack of compositional hierarchy as well as the role of formal and material decay in Flaming Creatures fleshes out the aesthetics of decomposition.
Document type: | Article |
---|---|
Date: | 2020 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 18 Dec 2020 11:36 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts |
Controlled Keywords: | Smith, Jack (Regisseur, 1932-1989), Flaming creatures <Film>, Lachen <Motiv>, Rezeption |
Uncontrolled Keywords: | Zersetzung – Lachen (Gelächter) – Queere und Kritische Theorie |
Subject (classification): | Film |
Countries/Regions: | United States, Canada |
Collection: | Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen |