1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

"Proibito firmare!": la figura artistica-professionale di Niccolò Tribolo in un saggio-recensione degli Atti di un Convegno dell’anno 2000

Davis, Charles

[thumbnail of Davis_Proibito_firmare_2002.pdf]
Preview
PDF, multiple language
Download (468kB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Auf der Grundlage der Vasari-Biographie von Niccolò Tribolo (1568) wird der Florentiner Künstler (1497-1550) meistens in erster Linie als Bildhauer gesehen. Der Artikel „Proibito firmare!“ berichtet über eine Tribolo gewidmete Konferenz im Jahr 2000 („Niccolò Tribolo tra arte, architettura e paesaggio“, Poggio a Caiano, 10-11 November 2000). Die Beiträge liefern ein neues Bild von Tribolo als Künstler (Niccolò Tribolo tra arte, architettura e paesaggio, hrsg. von Elisabetta Pieri und Luigi Zangheri, Signa/Firenze 2001, 213 pp.). Tribolo hatte ein sehr viel komplexeres und vielseitigeres Feld von beruflichen Tätigkeiten als des einen bloßen Bildhauers. Unter seinen vielen professionellen Rollen wirkte diese "anderer" Tribolo als Architekt, Bauingenieur sowie Wasserbau-Ingenieur, Gestalter von Gartenanlagen und Brunnen, Architekt von Feierlichkeiten des Staates, Topograph, Brückenbauer, Inspektor der Kanalisation, und diese sind nur ein Teil seiner vielen professionellen Rollen. Das allgemein akzeptierte Bild von der Kunst Tribolos wird durch die Berücksichtigung einiger etwas vernachlässigten Aspekte seiner Arbeit wie zum Beispiel seine Auseinandersetzung mit den michelangelesken Themen ‚Vase’, ‚Maske’ und ‚Herm’ erweitert. Eine englische Übersetzung des italienischen Textes ist auch enthalten, sowie eine kurze Biographie von Tribolo mit umfangreichen Zitaten aus Vasaris ‚Vita’. Bibliographische Notizen geben Hinweise auf die wichtigste Literatur über Tribolo vor dem Jahr 2000 und weitere Zitate beziehen sich auf spätere Veröffentlichungen. Das offizielle Programm der Konferenz 2000 ist beigefügt.

Translation of abstract (English)

On the basis of Giorgio Vasari’s biography of Niccolò Tribolo (1568), the Florentine artist (1497-1550) has been seen primarily as a sculptor. The review article „Proibito firmare!“ reports about a conference dedicated to Tribolo in the year 2000 („Niccolò Tribolo tra arte, architettura e paesaggio“, Poggio a Caiano, 10-11 November 2000). The contributions to the acts of this conference (Niccolò Tribolo tra arte, architettura e paesaggio, ed. Elisabetta Pieri and Luigi Zangheri, Signa/Firenze 2001, 213 pp.) produced a new image of Tribolo as an artist with a much more complex and many-sided field of professional activity than that of a mere sculptor. This „other“ Tribolo emerged as an architect, a civil and hydraulic engineer, the designer of gardens and fountains, the architect of ephemeral state festivals, a topographer, a bridge-builder, a superintendent of rivers, an inspector of sewers, among his many professional rôles. The accepted picture of Tribolo’s art is expanded by considering somewhat neglected aspects of his work such as, among others, his development of the Michelangelesque themes of the vase, the mask, and the herm. An English translation of the Italian text is included, as well as a short biography of Tribolo, with extensive quotations from Vasari’s ‘Vita’. A bibliographical note gives references to the principal literature about Tribolo before the year 2000 and citations of subsequent publications. The official programme of the 2000 conference is appended.

Document type: Article
Date: 2002
Version: Primary publication
Date Deposited: 16 Apr 2010 12:37
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Controlled Keywords: Tribolo, Il
Subject (classification): Artists, Architects
Countries/Regions: Italy