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Abstract
Wolfgang Fritz Haug bemüht sich in seiner Schrift "Kritik der Warenästhetik" (1971/2009), die Manipulation der Konsument_innen durch die Ästhetisierung kapitalistischer Produkte zu begründen. In marxistischer Terminologie wirft er einen Blick auf die ökonomische Basis, um die (ästhetische) Herrichtung des Warenangebots zu beschreiben. Der Ursprung dieser Modifizierungen liegt nach Haugs Rekonstruktion in dem Austauschverhältnis der Waren begründet, das er, wie Karl Marx es im "Kapital" (1867) entwirft, skizziert. Anders als Marx widmet sich Haug aber weniger der grundlegenden Analyse der Warenform sondern dem bereits fortgeschrittenen Warentausch. Obwohl er eine "Kritik der Warenästhetik" schreibt, die sich in der Nachfolge marxistischer Theorie versteht, fehlt ihm ein Marx’scher Begriff der Ware selbst.
Translation of abstract (English)
Wolfgang Fritz Haug’s publication "Kritik der Warenästhetik" [Critique of Commodity Aesthetics] focuses on the manipulation of consumers through the aestheticization of capitalist products. He is using Marxist terminology to analyse the economical basis in order to describe the aesthetic modification of the offered commodities. According to Haug, the reason for these modifications lies in the exchange of commodities. He finds this concept of commodities and their exchange developed in Karl Marx’s work "Kapital" [The Capital], but whilst Marx begins his analysis with the form of commodities, Haug concentrates on the exchange of commodities. Even though Haug is providing a "Critique of Commodity Aesthetics" he does not provide an analysis of commodities themselves.
Document type: | Article |
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Date: | 2017 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 16 Jan 2018 15:21 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts |
Controlled Keywords: | Haug, Wolfgang Fritz / Kritik der Warenästhetik, Marx, Karl |
Subject (classification): | Aesthetics, Art History |
Countries/Regions: | Germany, Switzerland, Austria |