1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Space exploration. (Welt-)Raumforschung zwischen Kunst und Wissenschaft im Habitability Project von Robert Irwin und Edward Wortz

Gustson, Alice

[thumbnail of Gustson_Space_exploration_2020.pdf]
Preview
PDF, German
Download (9MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragSpace exploration. (Welt-)Raumforschung zwischen Kunst und Wissenschaft im Habitability Project von Robert Irwin und Edward Wortz by Gustson, Alice underlies the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die Erforschung des Kosmos in den 1960er und 1970er Jahren faszinierte und erweiterte disziplinäre Grenzen. Sie steht für die Herausbildung hybrider Kooperationen zwischen Kunst, Wissenschaft und Technologie. Im Habitability Project (1970) wurde von Robert Irwin und Dr. Edward Wortz durch die Gestaltung eines Environments der Versuch unternommen, Spezifika des Weltraums in eine konkrete Erfahrungsebene zu überführen: Das Künstleratelier von Irwin wurde als systemästhetisches Wahrnehmungsfeld zum Erfahrungsraum. Anhand einer erkenntnistheoretischen Auslegung der Phänomenologie von Maurice Merleau-Ponty wird dieses künstlerisch-wissenschaftliche Projekt in diesem Essay auf sein epistemisches Potenzial hin untersucht.

Translation of abstract (English)

The exploration of the cosmos during the 1960s and 1970s captivated and expanded disciplinary boundaries. Such space research endeavors led to the formation of a hybrid cooperation between art, science, and technology. In Habitability Project (1970), Robert Irwin and Dr. Edward Wortz attempted to transfer specific features of outer space into a concrete realm of experience by designing an environment: as a systemic-aesthetic field of perception, Irwin’s artist studio was turned into a space of experience. Based on an epistemological reading of Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology, the following essay will investigate this project combining art and science for its epistemic potential.

Document type: Article
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2020
Version: Primary publication
Date Deposited: 09 Dec 2020 16:10
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: Irwin, Robert (Künstler, 1928-), Wortz, Ed, Kunst, Technik, Phänomenologie
Uncontrolled Keywords: Environment – Art & Technology – Phänomenologie
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Countries/Regions: United States, Canada
Collection: Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen