Preview |
PDF, German
Download (9MB) | Lizenz: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 |
Abstract
Die Erforschung des Kosmos in den 1960er und 1970er Jahren faszinierte und erweiterte disziplinäre Grenzen. Sie steht für die Herausbildung hybrider Kooperationen zwischen Kunst, Wissenschaft und Technologie. Im Habitability Project (1970) wurde von Robert Irwin und Dr. Edward Wortz durch die Gestaltung eines Environments der Versuch unternommen, Spezifika des Weltraums in eine konkrete Erfahrungsebene zu überführen: Das Künstleratelier von Irwin wurde als systemästhetisches Wahrnehmungsfeld zum Erfahrungsraum. Anhand einer erkenntnistheoretischen Auslegung der Phänomenologie von Maurice Merleau-Ponty wird dieses künstlerisch-wissenschaftliche Projekt in diesem Essay auf sein epistemisches Potenzial hin untersucht.
Translation of abstract (English)
The exploration of the cosmos during the 1960s and 1970s captivated and expanded disciplinary boundaries. Such space research endeavors led to the formation of a hybrid cooperation between art, science, and technology. In Habitability Project (1970), Robert Irwin and Dr. Edward Wortz attempted to transfer specific features of outer space into a concrete realm of experience by designing an environment: as a systemic-aesthetic field of perception, Irwin’s artist studio was turned into a space of experience. Based on an epistemological reading of Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology, the following essay will investigate this project combining art and science for its epistemic potential.
Document type: | Article |
---|---|
Place of Publication: | Heidelberg |
Date: | 2020 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 09 Dec 2020 16:10 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts |
Controlled Keywords: | Irwin, Robert (Künstler, 1928-), Wortz, Ed, Kunst, Technik, Phänomenologie |
Uncontrolled Keywords: | Environment – Art & Technology – Phänomenologie |
Subject (classification): | Aesthetics, Art History |
Countries/Regions: | United States, Canada |
Collection: | Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen |