1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Lion Feuchtwanger, der Stierkampf und die verletzten Pferde. Beobachtungen und Analysen

Kienlechner, Susanne

[thumbnail of Kienlechner_Lion_Feuchtwanger_der_Stierkampf_und_die_verletzten_Pferde_2021.pdf]
Preview
PDF, German
Download (1MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragLion Feuchtwanger, der Stierkampf und die verletzten Pferde. Beobachtungen und Analysen by Kienlechner, Susanne underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Lion Feuchtwanger äußerte sich in seinem 1930 erschienenen Roman "Erfolg" sehr kritisch über den Stierkampf. Seine Zeitgenossen, der Schriftsteller Ernest Hemingway und der Maler Pablo Picasso, waren jedoch für ihre häufigen Besuche bei Stierkämpfen berühmt und zögerten nicht, die grausamsten Szenen in ihren Meisterwerken darzustellen, wie dies bei dem Maler Francisco de Goya Ende des 18. Jahrhunderts der Fall war, und wie äußerte sich dazu der renommierte spanische Malerei-Experte August Liebmann Mayer? Die Antwort auf die Frage, wie sich die Begeisterung für den Stierkampf in all seiner grausamen Schönheit in eine kritische Haltung in ihren Kunstwerken niederschlägt, wird nie zu finden sein: wir müssen uns darauf beschränken, die menschliche Ambivalenz zu beschreiben.

Translation of abstract (English)

Lion Feuchtwanger was very critical of bullfighting in his novel "Success", published in 1930. However, his contemporaries, the writer Ernest Hemingway and the painter Pablo Picasso, were famous for their frequent visits to bullfights and did not hesitate to depict the cruellest scenes in their masterpieces, as was the case with the painter Francisco de Goya at the end of the 18th century, and what was the opinion of the renowned Spanish painting expert August Liebmann Mayer? The answer to the question of how the enthusiasm for bullfighting in all its cruel beauty translates into a critical attitude in their works of art will never be found: we must confine ourselves to describing human ambivalence.

Document type: Article
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2021
Contributors:
Contribution
Name
Contributor
Comitti, Stefania
Version: Primary publication
Date Deposited: 04 Nov 2021 16:34
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Painting
Controlled Keywords: Feuchtwanger, Lion / Erfolg, Hemingway, Ernest, Goya y Lucientes, Francisco José de, Mayer, August Liebmann, Stierkampf, Stierkampf <Motiv>, Pferd <Motiv>
Subject (classification): Artists, Architects
Drawing, Printmaking
Iconography
Painting
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
Spain, Portugal
United States, Canada
Additional Information: Zugang zum Text in italienischer Sprache siehe Link "Verwandte URLs".