1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Interaction of nature and man after Ernst Cassirer: expressive phenomena as indicators

Sauer, Martina

In: Visual past : a journal for the study of past visual cultures, 7 (2023), pp. 147-161

[thumbnail of Sauer_Interaction_of_nature_and_man_after_Ernst_Cassirer_2023.pdf]
Preview
PDF, English
Download (269kB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragInteraction of nature and man after Ernst Cassirer: expressive phenomena as indicators by Sauer, Martina underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Nach Ansicht des Neukantianers und Kulturanthropologen Ernst Cassirer steht der Mensch immer in Wechselwirkung mit der Natur. Darauf beruht seine Philosophie der symbolischen Formen von 1929. Diesem Ansatz zufolge nehmen wir die Natur nicht als Objekte wahr ("Ding-Wahrnehmung"), sondern "erleben und erleiden" sie unmittelbar über die sogenannte Ausdrucks-Wahrnehmung. Unser Verständnis der Welt gründet insofern auf der Interaktion mit der Natur. Denn Erleben und Erleiden hängen von etwas ab, das wir unmittelbar erleben und erleiden. Hieran zeigt sich, bereits Cassirer formulierte eine Embodiment Theorie (der Verkörperung) bzw. der Immersion. Hierauf aufbauend wird mit dem vorgelegten Beitrag unterstellt, dass ursprünglich gesehen zwischen Natur und Mensch keine Dichotomie besteht.

Translation of abstract (English)

According to the neo-Kantian and cultural anthropologist Ernst Cassirer, man always interacts with nature. This assumption forms the basis for his philosophical approach to the Philosophy of Symbolic Forms of 1929. It is based on the thesis that we do not conceive nature as objects (‘Ding-Wahrnehmung’), but immediately feel and suffer nature through the so-called ‘perception of expression’ (‘Ausdrucks-Wahrnehmung’). Thus, our understanding of the world is based on interaction with nature, because feeling and suffering depend on something we feel and suffer about. In conclusion, Cassirer developed already a theory of Enaktivismus, embodiment, and respectively to modern film theories of immersion. The thesis of the following paper is based on these findings of Cassirer and states that that there is no dichotomy between nature and man.

Document type: Article
Version: Secondary publication
Date Deposited: 05 May 2023 12:44
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Uncontrolled Keywords: Kulturanthropologie, Embodiment Theory, Wahrnehmungstheorie, Critical Zone, Ernst Cassirer
Additional Information: Die Zeitschrift Visual past ist frei zugänglich: https://www.kulturwissenschaften.uni-hamburg.de/ka/ueber-uns/publikationen/visualpast.html - Band 7 ist mit dem Stücktitel "Critical Zone, edited by Jacobus Bracker and Stefanie Johns, Hamburg 2023" erschienen.