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Abstract
Die Besprechung des Buches „Der Blick des Pan“ von Felix Thürlemann (Emsdetten 2024) setzt sich mit der These des Autors auseinander, der Urheber des „Römischen Skizzenbuchs“ (Berlin, Kupferstichkabinett) sei nicht, wie bisher angenommen, der Haarlemer Maler und Zeichner Maarten van Heemskerck, sondern der Architekt und Bildhauer Cornelis Floris aus Antwerpen. Es wird gezeigt, dass die Argumente für diese These nicht stichhaltig sind und seine Bildvergleiche lediglich auf motivischen Übereinstimmungen beruhen. Auch die Bezeichnung als „outdoor“-Skizzenbuch, die Annahme einer prä-fotografischen Ästhetik und die Charakterisierung als melancholische Trauer über den Verlust des antiken Roms gehen fehl.
Translation of abstract (English)
The review of the book "Der Blick des Pan" by Felix Thürlemann (Emsdetten 2024) deals with the author's thesis that the creator of the "Roman Sketchbook" (Berlin, Kupferstichkabinett) was not, as hitherto thought, the Haarlem painter and draughtsman Maarten van Heemskerck, but the architect and sculptor Cornelis Floris from Antwerp. It is shown that the author's arguments are not valid and that his comparisons are based solely on motivic similarities. His description of it as an "outdoor" sketchbook, his assumption of a pre-photographic aesthetic and his characterisation of it as a melancholy mourning over the loss of ancient Rome are also misguided.
Document type: | Review |
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Date: | 2024 |
Version: | Primary publication |
Date Deposited: | 25 Jun 2024 16:10 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts Drawing and decorative arts |
Controlled Keywords: | Floris, Cornelis, Heemskerk, Maarten van / Kleines Zeichnungsbuch, Kuperstichkabinett (Berlin), Haarlem, Rom, Geschichte 1500-1600 |
Subject (classification): | Artists, Architects Aesthetics, Art History |
Countries/Regions: | Benelux Germany, Switzerland, Austria Italy |