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Marshall McLuhan in a new light. Old and new methods of influencing emotions in communities of the electronic age

Sauer, Martina

In: Grabbe, Lars C. ; McLuhan, Andrew ; Held, Tobias (Hrsgg.): Beyond media literacy. Marburg 2023 (Welt Gestalten ; 7)

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Download (8MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragMarshall McLuhan in a new light. Old and new methods of influencing emotions in communities of the electronic age by Sauer, Martina underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

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Abstract

Wie ist es möglich, dass Emotionen in Gemeinschaften durch Medien beeinflusst werden können? Das wird, wie die Autorin deutlich macht, verständlich, wenn wir mit Marshall McLuhan akzeptieren, dass Medien und der menschliche Körper nicht als getrennte Einheiten betrachtet werden dürfen. Denn das „Medium ist die Botschaft“, die durch den Körper/Menschen ausgedrückt wird. Das setzt voraus, dass die Verbindung zwischen den beiden auf einem analogen Prinzip beruht. Letzteres basiert auf nicht-diskursiven, affektiv relevanten Formen und einer ebenso affektiv wertenden Wahrnehmungsweise, wie die empirische Forschung inzwischen bestätigt hat. Es befähigt uns, „zielstrebig zu handeln, um soziale Interaktionen zu gewährleisten“, wie der Entwicklungspsychologe Daniel N. Stern gezeigt hat. Denn jeder Körper/Mensch strebt - unfehlbar - danach, Gemeinschaften anzugehören und in ihnen sicher und glücklich zu sein. Beide von der Autorin verfolgten Ansätze haben weitreichende Auswirkungen auf das Selbstverständnis von Gemeinschaften, wie die Forschungen von Poststrukturalisten und Frame-Theoretikern bestätigen und wie der Prozess und der Tod von Sokrates im antiken Athen bezeugen.

Translation of abstract (English)

How is it possible that emotions in communities can be influenced by media? This becomes understandable, as the author makes clear, if we accept with Marshall McLuhan that media and the human body cannot be seen as separate entities. For the 'medium is the message' that is expressed through the body/human being. This presupposes that the connection between the two is based on an analog principle. The latter is based on non-discursive, affectively relevant forms and an equally affectively evaluative mode of perception, as empirical research has now confirmed. It enables us to act “with a strong sense of purpose to ensure social interactions”, as the developmental psychologist Daniel N. Stern has shown. This is, because every body/human being strives - unfailingly - to belong in communities and to be safe and happy in them. Both approches pursued by the author have far-reaching implications for the self-image of communities, as confirmed by the research of post-structuralists and frame theorists, and as attested to by the trial and death of Socrates in ancient Athens.

Document type: Book Section
Version: Secondary publication
Date Deposited: 11 Nov 2024 13:35
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: McLuhan, Marshall, Medien, Embodiment, Rhetorik, Emotion
Uncontrolled Keywords: McLuhan, Marshall / Medien / Embodiment Theory / Rhetorik / Emotionen / Transmitter / Socrates
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Countries/Regions: United States, Canada