1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

80 Jahre nach Kriegsende – Verbleib ungeklärt : Die Kunstsammlung von Johanna und Julius Ferdinand Wollf, Dresden

Bechter, Barbara

[thumbnail of Bechter_80_Jahre_nach_Kriegsende_2025.pdf]
Preview
PDF, German
Download (10MB) | Lizenz: In Copyright - Rights reserved

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Der 1871 in Koblenz geborene Julius Ferdinand Wollf übernahm 1903 in Dresden als Geschäftsführer den Verlag der "Dresdner Neuesten Nachrichten“, der auflagenstärkste Tageszeitung Sachsens. Als Theaterkritiker und Chefredakteur sowie durch seine Mitgliedschaft in zahlreichen Verbänden war Wollf für die kommenden 30 Jahre prägend für das kulturelle Leben der Stadt. Das Ehepaar Wollf bezog 1916 eine Villa an der Südseite des Großen Gartens. Ihre repräsentative Kunstsammlung mit Ostasiatika und Gemälden von Kokoschka, Moll, Pascin und Renoir wurde als „mit die wertvollste in Dresden“ beschrieben. Nach dem Machtantritt der Nationalsozialisten 1933 wurde Wolff mit einem Berufsverbot belegt und vom gesamten kulturellen Leben der Stadt ausgeschlossen. Nach jahrelangen Repressalien schied Julius Ferdinand Wollf 1942 zusammen mit seiner Frau aus dem Leben. Die Erinnerung an das Lebenswerk und Eigentum des Paares ist in Dresden nahezu ausgelöscht, die Kunstsammlung fast vollständig verschwunden.

Translation of abstract (English)

Born in Koblenz in 1871, Julius Ferdinand Wollf became the managing director of the ‘Dresdner Neueste Nachrichten’ publishing house in 1903, the highest-circulation daily newspaper in Saxony. As theatre critic and editor-in-chief, in addition to his membership in numerous associations, Wollf had a formative influence on the cultural life of the city for the next 30 years. The Wollf couple moved into a villa on the south side of the Großer Garten in 1916. Their prestigious art collection with East Asian artefacts and paintings by Kokoschka, Moll, Pascin, and Renoir was described as ‘one of the most valuable in Dresden’. After the National Socialists came to power in 1933, Wolff was banned from his profession and excluded from the entire cultural life of the city. After years of threats and reprisals, Julius Ferdinand Wollf and his wife took their own lives in 1942. The memory of the couple's life work and property has been virtually erased in Dresden, their art collection has almost completely disappeared.

Document type: Article
Date: 2025
Version: Primary publication
Date Deposited: 10 Mar 2025 19:01
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Organizations and museology
Arts
Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Drawing and decorative arts
Controlled Keywords: Wollf, Julius Ferdinand, Wollf, Johanna Sophie, Kunstgewerbemuseum Dresden, Kunstraub, Nationalsozialismus, Judenhaus, Geschichte 1871-1942
Uncontrolled Keywords: Nazi-looted Cultural Property
Subject (classification): Artists, Architects
Museology, Art Trade
Museology, Art Collection, Art Museum
Sculpture
Others
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria