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Das öffentliche Bild des Thonet. Fotografien 1850-1900

Kindermann, Sarah

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PDF, German
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Abstract

Das Forschungsinteresse dieser Masterarbeit besteht in Fotografien mit Entstehungszeitraum 1850 - 1900, die ein Sitzmöbel von Thonet aufweisen. Die Erfindung der Fotografie beginnt zwar vor der Entstehung der ersten Bugholzmöbel der Firma Thonet, die visuelle Verbreitung von Bildträgern in Form von Carte de Visite und Stereofotografien geht jedoch mit der Verbreitung der Möbel einher. Obwohl seitens der Gebrüder Thonet die Möglichkeit bestand, das neue Medium Fotografie in ihre Werbestrategie mit einzubeziehen, wurde davon abgesehen. Daher stellt sich die Frage, inwieweit diese Tatsache ein Entschluss ist, der auf der Überzeugung beruht, dass die Fotografie sein eigentli-cher Werbeträger sein würde. Michael Thonet, der als Katholik mit der christlichen Bildwelt vertraut war, wusste um die Stärke von Bildern und erschuf Möbel im Dienst seines Glaubensbekenntnisses und dessen politischer Würdenträger. Um diese These zu bekräftigen, wurden Illustrationen in Anzei-gen der Firma Thonet und Fotografien aus der Zeit von 1850 bis 1900 untersucht. Die Illustrationen in frühen Zeitungsartikeln und Anzeigen deuten auf einen christlichen Bezug hin. Die Illustrationen von Thonet N° 8 und 14 Modellen zum Beispiel verweisen mit ihrer Rückenlehne auf den Heiligen-schein frühchristlicher Ikonografie. Die Analyse von ausgewählten fotografischen Bildbeispielen ergab, dass bei Fotografien, die im Auftrag des Staates und seiner Repräsentanten entstanden, eine Produktplatzierung vorgenommen wurde und daher einer politischen Motivation unterlag. Die Be-werbung des Produkts konnte bei diesen Aufnahmen nur über den Umweg des Repräsentanten ver-laufen. Das Produkt ist hier stiller Teilhaber, der auf die Namensnennung und im ersten Moment auch auf seine Wahrnehmung verzichtet, doch genau in diesem suggestiven Akt besteht das Geheimnis der Massenmanipulation.

Translation of abstract (English)

The Master Thesis „Das öffentliche Bild des Thonet. Fotografien 1850-1900“ deals with the function of Thonet furniture in photographs and the context of Christian expansion with the associated colo-nialism of the 19th century, the introduction of a commodity as a representative of a religious affilia-tion and its visual implementation in the collective memory. In a second step I opened the project The research interest of this master's thesis consists in photographs with a date of origin of 1850 -1900, which show a furniture by the Thonet company. Although the invention of photography begins before the creation of the first bentwood furniture by the Thonet company, the visual dissemination of image carriers in the form of carte de visite and stereophotographs goes hand in hand with the spread of the furniture. Although the Thonet brothers had the opportunity to include the new me-dium of photography in their advertising strategy, they refrained from doing so. Therefore, the ques-tion arises to what extent this fact is a decision based on the conviction that photography would be his real advertising medium. Michael Thonet, who as a Catholic was familiar with Christian imagery, knew the power of images and created furniture in the service of his creed and its political dignitaries. To reinforce this thesis, illustrations in advertisements of the Thonet company and photographs from the period 1850 to 1900 were examined. The illustrations in early newspaper articles and advertise-ments point to a Christian reference. The illustrations of Thonet N° 8 and 14 models, for example, refer to the halo of early Christian iconography with their backrest. The analysis of selected photo-graphic image examples revealed that in photographs commissioned by the state and its representa-tives, product placement was undertaken and therefore subject to a political motivation. In these photographs, the product could only be advertised via the diversions of the representative. Here, the product is a silent partner who refrains from being named and, at first, from being perceived, but it is precisely in this suggestive act that the secret of mass manipulation lies.

Document type: Master's thesis
Place of Publication: Krems
Date: 2021
Supervisor: Dr. Enno Kaufhold
Version: Secondary publication
Date of thesis defense: 2021
Date Deposited: 10 Apr 2025 15:40
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Krems, Donau-Universität, Department für Bildwissenschaften
DDC-classification: Arts
Drawing and decorative arts
Photograpy, computer art
Controlled Keywords: Gebrüder Thonet, Sitzmöbel, Christliche Kunst, Fotografie, Geschichte 1850-1900
Subject (classification): Artists, Architects
Iconography
Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria