1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

#6: „Rom, wie es war und wie es ist“ - Giovanni Maggi, Alessandro Donati und die Erfindung der Vorher-Nachher-Illustration - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus]

Pfisterer, Ulrich

English Title: #6: “Rome as it was and as it is” - Giovanni Maggi, Alessandro Donati and the invention of the before-and-after illustration - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus]

[thumbnail of Antiquitatum_Thesaurus_06_2023.pdf]
Preview
PDF, German
Download (1MB) | Lizenz: Creative Commons Lizenzvertrag#6: „Rom, wie es war und wie es ist“ - Giovanni Maggi, Alessandro Donati und die Erfindung der Vorher-Nachher-Illustration - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus] by Pfisterer, Ulrich underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Der Beitrag verfolgt das bis heute erfolgreiche Prinzip der Vorher-Nachher-Illustration von antiken Monumenten zurück bis an seine Anfänge im 16. Jahrhundert. Nachdem zuerst in Zeichnungen die Gegenüberstellung von rekonstruierten Urzuständen von Bauten im antiken Rom und ihrem ruinösen bzw. umgebauten Zustand in der Gegenwart erprobt worden war, erfolgte dieselbe anschauliche Vermittlung des Verfalls antiker Größe ab 1600 vermehrt auch in druckgraphischen Erzeugnissen, bevorzugt in Rom-Handbüchern, Reiseführern und Tafelwerken für das breite (Pilger-) Publikum. Protagonisten waren dabei Giovanni Maggi und Alessandro Donati. Unter Wiederverwendung der Bilderfindungen des ersteren, kam es in postumen Neuausgaben von Werken des zweiten ab 1662 zu einer ersten systematischen Anwendung der Vorher-Nachher-Abbildung in großem Stil, die in zahlreichen Neuauflagen Verbreitung fand.

Translation of abstract (English)

This article traces the still successful principle of before-and-after illustrations of ancient monuments back to its beginnings in the 16th century. After the juxtaposition of reconstructed original states of buildings in ancient Rome and their ruined or transformed state in the present was first tested in drawings, from 1600 onwards, the same instructive depiction of the decline of ancient grandeur was increasingly used in printed products, preferably in handbooks on Rome, travel guides and illustrated works for the general (pilgrim) public. The protagonists here were Giovanni Maggi and Alessandro Donati. Reusing the former's pictorial inventions, the first systematic use of before-and-after illustrations was made in posthumous new editions of the latter's works from 1662 onwards, disseminated in numerous subsequent reprints.

Document type: Article
Date: 2023
Version: Secondary publication
Date Deposited: 10 Sep 2025 14:23
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Drawing and decorative arts
Controlled Keywords: Maggi, Giovanni, Donati, Alessandro, Rom, Geschichte 1566-1630
Subject (classification): Artists, Architects
Iconography
Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Italy
Paper series: