1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Öffentliche Bauten in Katalonien zwischen 1888 und 1929. Bauen für die Nation

Mesecke, Andrea

[thumbnail of Mesecke_Oeffentliche_Bauten_2025.pdf]
Preview
PDF, German
Download (4MB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragÖffentliche Bauten in Katalonien zwischen 1888 und 1929. Bauen für die Nation by Mesecke, Andrea underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Zwei in Barcelona stattfindende Weltausstellungen unter der spanischen Krone flankieren den hier zu betrachtenden Zeitraum. Doch die politischen, ökonomischen und sozialen Bedingungen beider Veranstaltungen könnten nicht gegensätzlicher sein. Die Exposición Universal 1888 markiert den Aufbruch der boomenden industrialisierten katalanischen Gesellschaft, die sich als eigenständige Nation begreift und durch Modernisierung ihrer bürgerlich geprägten Stadt vom dominanten rückständigen spanischen Staat abgrenzen will. Die durch den Rekurs auf traditionelles Handwerk, Volkskunst usw. national konnotierte Architektursprache täuscht nur oberflächlich darüber hinweg, dass Katalonien darüber hinaus den Anschluss an die international sich formierende Moderne sucht, die inmitten der historistischen Krise als neuer, zeitloser, ja Universalstil imaginiert wird. Ganz anders die Exposició Internacional 1929, in der autoritäre Herrschaft das Zepter übernimmt und der mehr oder minder bereinigte klassizistische Formenkanon als Ausdruck von Macht und Nationalstolz vorgeführt wird, während katalanisches Modernisierungsbestreben in der Architektur zur Nische wird.

Translation of abstract (multiple language)

Two World's Fairs held in Barcelona under the Spanish crown flank the period under consideration here. Yet the political, economic, and social conditions of both events could not be more contrasting. The Exposición Universal of 1888 marked the emergence of a booming, industrialized Catalan society, which saw itself as an independent nation and sought to distance itself from the dominant, backward Spanish state by modernizing its bourgeois city. The architectural language, with its national connotations through its recourse to traditional crafts, folk art, etc., only superficially conceals the fact that Catalonia was also seeking to connect with the internationally emerging modernism, which, amid the historicist crisis, was imagined as a new, timeless, even universal style. The Exposició Internacional of 1929 was quite different, in which authoritarian rule took over and the more or less purified neoclassical canon of forms was presented as an expression of power and national pride, while Catalan efforts at modernization became a niche in architecture. / Dos Exposiciones Universales celebradas en Barcelona bajo la corona española flanquean el período que aquí se analiza. Sin embargo, las condiciones políticas, económicas y sociales de ambos eventos no podían ser más contrastantes. La Exposición Universal de 1888 marcó el surgimiento de una sociedad catalana floreciente e industrializada, que se consideraba una nación independiente y buscaba distanciarse del Estado español dominante y atrasado modernizando su ciudad burguesa. El lenguaje arquitectónico, con sus connotaciones nacionales a través del recurso a la artesanía tradicional, el arte popular, etc., solo oculta superficialmente el hecho de que Cataluña también buscaba conectar con el modernismo emergente internacionalmente, que, en medio de la crisis historicista, se imaginaba como un estilo nuevo, atemporal e incluso universal. La Exposición Internacional de 1929 fue muy diferente, en la que se impuso el autoritarismo y el canon neoclásico, más o menos purificado, se presentó como una expresión de poder y orgullo nacional, mientras que los esfuerzos catalanes de modernización se convirtieron en un nicho en la arquitectura.

Document type: Conference Item
Date: 2025
Version: Primary publication
Date Deposited: 23 Sep 2025 16:49
Event Dates: 1996
Event Location: Bad Wiessee
Event Title: Bauen für die Nation: Strategien in der Selbstdarstellung junger / kleiner Völker in der urbanen Architektur zwischen nationaler Identität und sozialer Ambition
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Architecture
Controlled Keywords: Puig i Cadafalch, Josep, Katalonien, Nationalismus, Moderne
Subject (classification): Artists, Architects
Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Spain, Portugal