1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

#10: Wie kam der Palatin nach Neapel? Die sog. Bagni di Livia als Beispiel zur Visualisierung des Palatins im Auftrag des Königs beider Sizilien - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus]

Sielhorst, Barbara

English Title: #10: How did the Palatine come to Naples? The so-called Bagni di Livia as an example of the visualization of the Palatine on behalf of the King of the Two Sicilies

[thumbnail of Antiquitatum_Thesaurus_10_2024.pdf]
Preview
PDF, German
Download (982kB) | Lizenz: Creative Commons Lizenzvertrag#10: Wie kam der Palatin nach Neapel? Die sog. Bagni di Livia als Beispiel zur Visualisierung des Palatins im Auftrag des Königs beider Sizilien - [Rezeptionsgeschichten. Der Blog des Antiquitatum Thesaurus] by Sielhorst, Barbara underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Im Mittelpunkt des Beitrages stehen drei Pläne zum Palatin aus der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts, die sich heute im Staatarchiv von Neapel befinden. Zwei von ihnen zeigen die Horti Farnesiani und einer diverse Zeichnungen zu den sog. Bagni di Livia, die sich in den Horti befinden. Diese Letzteren wurden im Jahr 1845 vom Architekten Alessandro Mampieri angefertigt, der im Auftrag des Königs beider Sizilien eine neue Treppe zum Hinabsteigen in die sog. Bäder entwerfen sollte. An Hand der Zeichnungen lässt sich exemplarisch aufzeigen, wie aus einem nur in Fragmenten erhaltenem archäologischen Befund etwas Ganzes (re-)konstruiert werden kann. Mampieri verbindet dabei geschickt unterschiedliche Darstellungsmodi mit Farben und Beschriftungen, so dass eine plausible Visualisierung von Bauaufgabe, Befund und Rekonstruktion gelingt.

Translation of abstract (English)

The article focuses on three plans of the Palatine Hill from the first half of the 19th century, which are now in the State Archives of Naples. Two of them show the Horti Farnesiani and one various drawings of the so-called Bagni di Livia, which are located in the Horti. The latter were made in 1845 by the architect Alessandro Mampieri, who was commissioned by the King of the Two Sicilies to design a new staircase for descending into the so-called baths. The drawings are an example of how something whole can be (re)constructed from an archaeological find that has only been preserved in fragments. Mampieri skillfully combines different modes of representation with colours and inscriptions, resulting in a plausible visualization of the building task, findings and reconstruction.

Document type: Article
Date: 2024
Version: Secondary publication
Date Deposited: 10 Sep 2025 14:31
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Architecture
Drawing and decorative arts
Controlled Keywords: Palatin (Rom), Farnesinische Gärten (Rom)
Subject (classification): Architecture
Artists, Architects
Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Italy
Paper series: