In: StillLesen : Malerei des 17. bis 19. Jahrhunderts; Residenzgalerie Salzburg, 23.11.2001 - 3.2.2002. Salzburg 2001, pp. 11-25
Preview |
PDF, German
Download (8MB) | Lizenz: Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0 |
Abstract
Das stille Lesen, das von der meist unbewussten Aufnahme von "Mitteilungskürzeln" im Alltag bis hin zum bewusst verfolgten Rückzug in die Stille reicht, scheint uns heute wesentlich geläufiger als lautes Lesen, und hat seine ganz eigene Entwicklungsgeschichte. Dabei war es tendenziell meist das Refugium der Frauen, denn Lese-Erfahrungen ermöglichten innere Erholungs- und Freiräume abseits der Gesellschaftsnormen. In der Geschichte der Kunst ist die Darstellung von Lesenden, die sich intensiv der Lektüre widmen, Ausdruck eines wesentlich kulturellen Phänomens. Der Artikel beleuchtet die Darstellung stiller Lesenden, Lesepraxis und Lese-Erfahrungen in der Malerei des 17. bis 19. Jahrhunderts.
Translation of abstract (English)
The silent reading, which ranges from the unconscious recording of "communication notes" in everyday life to the consciously retreat into silence, seems to us today much more common than loud reading, and has its very own history of development. It tended to be the refuge of women being an inner experience and freedom far from the social norms. In the history of art, the portrayal of readers who devote themselves intensively to reading is an expression of an essentially cultural phenomenon. The article sheds light on the presentation of silent readers, as well as reading practices and reading experiences in 17th-19th century painting.
Document type: | Book Section |
---|---|
Version: | Secondary publication |
Date Deposited: | 14 May 2018 15:50 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Painting |
Controlled Keywords: | Lesen <Motiv>, Malerei, Geschichte 1600-1900 |
Subject (classification): | Iconography Painting |
Countries/Regions: | Benelux Germany, Switzerland, Austria France |