1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

"Las Meninas" - Eine neue Interpretation

Peters, Horst

English Title: "Las Meninas" – A new interpretation

[thumbnail of Peters_Las_Meninas_Eine_neue_Interpretation_2010.pdf]
Preview
PDF, German
Download (609kB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Velasquez hat in Form von "Las Meninas" seine Vorstellung vom Wesen des Königs zeichenhaft im Sichtbaren so zum Ausdruck gebracht, dass dieser sein Ich in den Zeichen erkennt. "Las Meninas" ist ein Porträt des Individuums Philipps IV. in Abwesenheit seiner Bildlichkeit. Die sichtbaren Aspekte sind gleichzeitig aber auch Zeichen, die auf das Wesen von Velasquez verweisen. So ist "Las Meninas" auch ein Selbstporträt von Velasquez, in dem er sein Abbild als Hofmaler in die zeichenhafte Vorstellung seines Selbst einbettet hat. Diese Verwebungen der beiden Persönlichkeiten von Velasquez und dem König in "Las Meninas" sind Ausdruck ihrer tiefen, persönlichen Beziehung und verweisen auf die Einheit von Ingenium und Macht sowie die Verbindung von Geist und Realität. Darüber hinaus visualisiert Velasquez seine Auffassung von Porträtmalerei und an dem Staatsporträt in "Las Meninas" verweist er darauf, dass die andere Seite des Königs, das Individuum, durch die Rückwand der Leinwand repräsentiert wird, also durch "Las Meninas". Über "Die Teppiche der Arachne" sind "Las Meninas" und "Las Hilanderas" mit einander verknüpft. Damit bringt Velasquez mit "Las Hilanderas" zum Ausdruck, dass "Las Meninas" die Vollkommenheit der Malerei darstellt.

Translation of abstract (English)

Through his painting "Las Meninas" Velasquez has made visible his own concept of the complex personality of the King. The visible elements of the painting are meant as signs that point to the nature of the King. In these elements Philipp IV. recognizes his own self. Thus "Las Meninas" is a portrait of the King’s individuality, yet in the absence of his own visual imagery. The visual elements of the painting are also meant as signs that point to the nature of Velasquez himself. In this respect "Las Meninas" is also a self-portrait of Velasquez himself, in which he has incorporated his image as a court painter through the symbolic presentation of his own self. This interweaving of the two individual personalities in "Las Meninas" – of Velazquez on the one hand and the King on the other hand – is an expression of the deep, mutual personal relationship between Velasquez and Philipp IV. And this refers to the unity of ingenuity and power. In addition, Velasquez visualizes his general understanding of the art of painting, especially of portrait painting. In "Las Meninas" he only shows the backside of the state portrait, thus referring to the other side of the King, namely to his individual side that is represented in "Las Meninas". Through the painting "The Carpets of Arachne" the two works "Las Meninas" and "Las Hilanderas" are linked to each other. With his painting "Las Hilanderas" Velasquez expresses that "Las Meninas" represents the perfection of painting itself.

Document type: Article
Date: 2010
Version: Primary publication
Date Deposited: 06 Dec 2010 12:09
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Painting
Controlled Keywords: Velázquez, Diego Rodríguez de Silva y / Las Meninas
Subject (classification): Artists, Architects
Countries/Regions: Spain, Portugal