English Title: Aesthetics versus Art History? Ernst Cassirer as Mediator in an ongoing Controversy on the Relevance of Art for Life.
In: Breyer, Thiemo ; Niklas, Stefan (Hrsgg.): Ernst Cassirer in systematischen Beziehungen : zur kritisch-kommunikativen Bedeutung seiner Kulturphilosophie. Berlin, Boston 2018, pp. 239-260 (Deutsche Zeitschrift für Philosophie / Sonderbände ; 40)
Preview |
PDF, German
Download (258kB) | Lizenz: Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 |
Abstract
Vor dem Hintergrund der Kulturphilosophie Ernst Cassirers soll die Kunstgeschichte als Kulturwissenschaft ausgewiesen werden. Zentral dafür ist Cassirers Philosophie als Grundlage zur Beantwortung einer Frage vorzustellen, die von den Methoden der formalen Ästhetik und Ikonologie seit dem 19. Jahrhundert gestellt jedoch bis heute unbeantwortet ist, die Frage nach der Relevanz der Kunst für das Leben. Derart gewinnt die Kunstgeschichte und Kunstwissenschaft als Lehre der Ästhetik über ihre geschichtswissenschaftlichen und erkenntnistheoretischen Leistungen hinaus eine neue Bedeutung als Kulturwissenschaft.
Translation of abstract (English)
Against the background of Ernst Cassirer’s cultural philosophy, art studies are to be classified as cultural studies. Central to this is Cassirer’s philosophy as the basis for answering a question that has been posed by the methods of formal aesthetics and iconology since the 19th century but is still unanswered today, namely the question of the relevance of the arts for life. In this way, art history and Kunstwissenschaft as a teaching of aesthetics gain a new meaning as cultural science beyond their achievements in the humanities and in epistemology.
Document type: | Book Section |
---|---|
Version: | Secondary publication |
Date Deposited: | 07 Jan 2019 16:47 |
Faculties / Institutes: | Research Project, Working Group > Individuals |
DDC-classification: | Arts |
Controlled Keywords: | Cassirer, Ernst, Kulturwissenschaften, Kunstgeschichte <Fach>, Formale Ästhetik, Ästhetik, Ikonologie, Methode |
Subject (classification): | Aesthetics, Art History |
Countries/Regions: | Germany, Switzerland, Austria |