1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Debatte zwischen spekulativer Ästhetik und Ästhetik als Formwissenschaft

Sauer, Martina

[thumbnail of Sauer_Debatte_zwischen_spekulativer_Aesthetik_und_Aesthetik_als_Formwissenschaft_2024.pdf]
Preview
PDF, German
Download (663kB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die Exponenten der spekulativen Ästhetik in der Mitte des 19. Jahrhunderts vertreten die Ansicht, dass eine Begegnung mit den verschiedenen Gegenstandsbereichen der Welt und unsere Einordnung in diese Weltbezüge nur gelingen kann, wenn nicht alles rein zufällig und verschieden ist, sondern vielmehr in einer alles übergreifenden Einheit zusammengehört und einer höheren Idee folgt. […] [Denn] das Schöne steht für den höheren Sinn von allem, was ist und geschieht. In Übereinstimmung mit diesem Grundsatz, jedoch auf völlig anderen Grundlagen, kommen zu jener Zeit Vorstellungen auf, in denen es um den konkreten Nachweis des Schönen, Wahren und Guten in allem geht und damit darum, den betreffenden Wert der Dinge aus ihnen selbst abzuleiten. Es sind die Vertreter der Formwissenschaft, die im Sinne einer exakten Wissenschaft danach streben, diesen Nachweis des Wertes eines jeden (und von allem) aus dem Gegebenen selbst zu erschließen. […]

Translation of abstract (English)

The exponents of speculative aesthetics in the mid-19th century held the view that an encounter with the various subject areas of the world and our classification in these world references can only succeed if everything is not purely coincidental and different, but rather belongs together in an all-encompassing unity and follows a higher idea. [...] [For] beauty stands for the higher meaning of everything that is and happens. In accordance with this principle, but on completely different foundations, ideas emerged at that time that were concerned with the concrete proof of the beautiful, the true and the good in everything and thus with deriving the relevant value of things from themselves. It is the representatives of the science of form who, in the sense of an exact science, strive to derive this proof of the value of each (and of everything) from the given itself. [...]

Document type: Article
Date: 2024
Version: Primary publication
Date Deposited: 24 Oct 2024 09:29
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: Deutschland, Künste, Ästhetik, Geschichte 1800-1900
Uncontrolled Keywords: Ästhetik des 19. Jahrhunderts, Deutschland, Formwissenschaft, Spekulation, Künste
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
Additional Information: Der Beitrag in erster Fassung ist erschienen in: Grundriss der Geschichte der Philosophie, Bd. 1/2, Die Philosophie des 19. Jahrhundert: Deutschsprachiger Raum 1830-1870. Hg. Gerald Hartung, Basel: Schwabe, 2023, 425-447