1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Julius von Schlosser’s First Bibliography of Kunstliteratur: “Register (zugleich Gesamtbibliographie)”, in: Julius Schlosser, Die Kunstliteratur. Ein Handbuch zur Quellenkunde der neueren Kunstgeschichte (Wien 1924) (FONTES 32)

Schlosser, Julius von

[thumbnail of Davis_Fontes32.pdf]
Preview
PDF, German
Download (2MB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

FONTES presents sources and documents for the early modern history of art, together with commentaries and illustrations. Included are not only the kinds of texts contained in Julius von Schlosser’s classic Die Kunstliteratur, but also other categories of texts such as antiquarian literature, manuscript texts from archives and libraries, poetry, excerpts from lexica and encylopedic works, as well as commentaries and volumes of prints illustrating collections, pattern books, didactic works for art instruction, and other similar material. Thus FONTES will attempt to expand Schlosser’s canon of sources which has constituted the universe of the historical literature of art and to map comprehensively, and in a pan-European perspective, the complexity and the diversity of the theoretical and practical consideration of the artistic process. The Kunstliteratur of Schlosser (Vienna 1924) set itself, first of all, the task of comprehensively exploring the literary sources of the history of art, aiming then at least to describe and to report them bibliographically.Thus Schlosser produced the first modern tendentially complete bibliography of Kunstliteratur. About the index to his Kunstliteratur (“Register”) he wrote: “As a general bibliography (Gesamtbibliographie), the Register (Index) is intended to represent a synopsis of the source literature of the history of art.“. This Register is the subject of the present study. It provides a synoptic overview of Schlosser’s corpus of the historic literature of art, a corpus which constitutes and remains the point of departure for futher attempts to register, index, and expand this body of literature.

Translation of abstract (German)

FONTES stellt kommentierte und bebilderte Volltext-Versionen von frühneuzeitlicher Kunstliteratur und Dokumenten im weitesten Sinne zur Verfügung: Darunter sind nicht nur alle Textgattungen zu verstehen, die Julius von Schlosser in sein Standardwerk Die Kunstliteratur aufgenommen hat, sondern etwa auch antiquarisches Schrifttum, Archivquellen, Gedichte, Passagen aus lexikalischen und enzyklopädischen Werken, aus Kommentaren sowie großenteils oder vollständig aus Bildtafeln bestehende Publikationen zu Sammlungen, Mustervorlagen, Kunstunterricht und ähnlichem. FONTES arbeitet so an einer kritischen Neuformulierung des Projektes von Schlosser; umfassend erschlossen werden soll die Vielfalt und europaweite Verflechtung des Kunstdiskurses und seiner Bedeutung. Die Kunstliteratur von Schlosser (Wien 1924) setzte sich zunächst die Aufgabe, den tatsächlich vorhandenen Stoff der Quellenkunde auszukundschaften und mindestens bibliographisch beschreibend zu übermitteln. So liefert Schlosser die erste moderne Bibliographie der Kunstliteratur. Über sein Register schrieb er: „Als Gesamtbibliographie soll dieses Register eben eine Synopsis der Quellenkunde der Kunstgeschichte darstellen“. Das Register ist Gegenstand des vorliegenden Studiums. Das Register gibt eine synoptische Übersicht über das Schlosser’sche Corpus der Kunstliteratur, das den Ausgangpunkt weitere Versuche, die Kunstliteratur zu erfassen, zu erschließen und zu erweitern bleiben wird.

Document type: Book
Editors: Davis, Charles
Date: 2009
Version: Primary publication
Date Deposited: 05 May 2009 10:59
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: Schlosser, Julius von / Die Kunstliteratur, Bibliographie
Uncontrolled Keywords: Bibliographie
Subject (classification): Aesthetics, Art History
Paper series: