1. Home
  2. Suche
  3. Volltextsuche
  4. Browsen
  5. Neuzugänge rss
  6. Publizieren

L'uomo vitruviano di Leonardo da Vinci, Rudolf Wittkower e L'Angelus Novus di Walter Benjamin

Zöllner, Frank

In: Raccolta Vinciana, 26 (1995), S. 329-358

Dies ist die aktuelle Version dieser Veröffentlichung.

[thumbnail of Zoellner_L_uomo_vitruviano_1995.pdf]
Vorschau
PDF, Italienisch
Download (3MB) | Nutzungsbedingungen

Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes nicht auf die URL in der Adresszeile des Browsers, sondern verwenden Sie unbedingt eine der folgenden Adressen:

Abstract

This article revaluates Rudolf Wittkower's interpretation of the significance of the Vitruvian man in his influential book “Architectural principles in the age of humanism” and argues that for Vitruvius and for Renaissance architectural theorists the figure was a metaphor of a technical tradition reflecting the importance of geometry, proportion, and measurement for architecture; that for Leonardo, the Vitruvian Man (Venice, Accademia) was the result of anthropomorphic studies (1487-1490); and that Wittkower, influenced by the German tradition that saw the history of architecture as a history of ideas, failed to understand that the figure was a metaphor for geometry and measurement. Instead he made a metaphysical myth of it. He did so in reaction to the irrationality of fascism, and contrasts Walter Benjamin's comments on Paul Klee's Angelus Novus (Jerusalem, Museum of Jerusalem).

Dokumententyp: Artikel
Ausgabe: Zweitveröffentlichung
Erstellungsdatum: 14 Jul. 2016 07:12
Institute/Einrichtungen: Forschungsprojekt, Arbeitsgemeinschaft > Einzelpersonen
DDC-Sachgruppe: Künste, Bildende Kunst allgemein
Normierte Schlagwörter: Leonardo <da Vinci>, Wittkower, Rudolf, Benjamin, Walter / Angelus Novus
Thema: Bildende Künstler, Architekten
Land/Region: Italien
Schriftenreihe:
Schriftenreihe
Band

Verfügbare Versionen dieser Veröffentlichung